برای تو

 

 

حروف الفبا ......

·        حروف الفبا ......

·        الف: اشتیاق برای رسیدن به نهایت آرزوها

·        ب: بخشش برای تجلی روح و صیقل جسم

·        پ: پویاپی برای پیوستن به خروش حیات

·        ت: تدبیر برای دیدن افق فرداها

·        ث: ثبات برای ایستادن در برابر باز دارند ه ها

·        ج: جسارت برای ادامه زیستن

·        چ: چاره اندیشی برای یافتن راهی در گرداب اشتباه

·        ح: حق شناسی برای تزكیه نفس

·        خ: خودداری برای تمرین استقامت

·        د: دور اندیشی برای تحول تاریخ

·        ‌ذ: ذكر گوپی برای اخلاص عمل

·        ر: رضایت مندی برای احساس شعف

·        ز: زیركی برای مغتنم شمردن دم ها

·        ژ: ژرف بینی برای شكافتن عمق درد ها

·        س: سخاوت برای گشایش كار ها

·        ش: شایستگی برای لبریز شدن در اوج

·        ص: صداقت برای بقای دوستی

·        ض: ضمانت برای پایبندی به عهد

·        ط: طا قت برای تحمل شكست

·        ظ: ظرافت برای دیدن حقیقت پوشیده در صدف

·        ع: عطوفت برای غنچه نشكفته باورها

·        غ: غیرت برای بقای انسانیت

·        ف: فداكاری برای قلب های درد مند

·        ق: قدر شناسی برای گفتن ناگفته های دل

·        ك: كرامت برای نگاهی از سر عشق

·        گ: گذشت برای پالایش احساس

·        ل: لیاقت برای تحقق امید ها

·        م: محبت برای نگاه معصوم یك كودك

·        ن: نكته بینی برای دیدن نادیده ها

·        و: واقع گرایی برای دستیابی به كنه هستی

·        ه: هدفمندی برای تبلور خواسته ها

·        ی: یك رنگی برای گریز از تجربه دردهای مشترك 

 

 

روش نگارش مقالات علمي

روش نگارش مقالات علمي

 مقاله ي علمي گزارش دستاوردهاي يك تحقيق مي باشد كه در عرف بيش از سه صفحه ( حداكثر 20000  كلمه ) تنظيم مي گردد. محقق زماني مبادرت به نگارش مقاله ي علمي مي نمايد كه تحقيق خود را به پايان رسانده باشد. اين گزارش ممكن است جهت ارائه به يك همايش علمي يا موسسه اي پژوهشي و يا سازماني اداري، انتشار به صورت چاپ در يك كتاب ( مجموعه مقالات و يا مقاله اي در يك دائره المعارف و ... ) و يا رايج ترين حالت آن يعني انتشار در يك فصلنامه و نشريه ي تخصصي تهيه گردد. بنابراين بهتر است تا جايگاه نگارش مقاله را در بيان مراحل تحقيق شناسايي نماييم.

 مراحل يك پژوهش علمي عبارتند از:

 1. مطالعات اكتشافي به جهت يافتن موضوع

توجه: موضوع مي تواند به سفارش و يا پيشنهاد موسسه يا نشريه اي ادواري صورت پذيرد. اما پذيرش آن بايد با علاقه ي معطوف به تخصص نويسنده همراه باشد. موضوع خوب موضوعي است كه به رشد فرهنگ و ارتقاي علوم اسلامي در جامعه ياري مي رساند. به جهت نيل به چنين هدفي، محقق بايد مطالعه ي ادبيات موجود و پيشينه ي تحقيق خود را دست كم نگيرد.

 2. طرح پرسش تحقيق و غني سازي مفهومي آن ( و احيانا فرضيه هاي مرتبط )

 در فصول قبلي اين جزوه اشاره داشتيم كه هر چه اصالت يك پرسش بيشتر باشد، احتمال موفقيت و برجستگي تحقيق بيشتر خواهد بود. بنابراين هيچگاه در يافتن بهترين پرسش تحقيق، تعجيل ننماييد. برخي از معيارهاي وجود اصالت در يك پرسش عبارتند از:

 واجد مجهول حقيقي باشد. ( و يا حداقل از زاويه ي نويني به مساله نگاه كند. )

 متناسب با مخاطب مورد نظر باشد.[1]

 به نيازمندي هاي معرفتي جامعه پاسخ دهد.

 3. نگارش طرح اوليه ي مقاله:

 

توجه: بر خلاف رساله هاي دانشگاهي كه داراي بخش خاصي تحت عنوان كليات طرح تحقيق مي باشند، طرح تحقيق مقاله عينا در آن آورده نمي شود و تنها مهم ترين موارد آن در مقدمه ي مقاله به شرحي كه مي آيد، بيان مي گردند.

 

4. بررسي مدارك و منابع تحقيق

توجه: در صورتي كه با انجام تحقيق كافي به اين نتيجه رسيديد كه فاقد منابع كافي براي پژوهش مي باشيد، در طرح پرسش هاي تحقيق متناسب با امكانات موجود تجديد نظر نماييد.

 

5. جمع آوري داده ها با هدف يافتن پاسخ تحقيق

در اين زمينه به اين نكات توجه نماييد:

 يادداشت نويسي را به صورت هدفمند انجام دهيد. دقيقا بدانيد كه چرا برخي از مطالب را مي نويسيد و برخي ديگر را نمي نويسيد.

 نظام يادداشت نويسي مرتب و منظمي ايجاد نماييد. يادداشت ها را به صورت منظم، هر يك در داخل پوشه اي عنوان دار و پوشه ها را در داخل پروندان هاي مربوطه قرار دهيد.

 همواره به گونه اي عمل نماييد كه بتوانيد بعدها نيز از حاصل زحمات يادداشت نويسي خود استفاده نماييد پس يادداشت نويسي را در نظامي كلي تر و دراز مدت ( و نه مقطعي ) تعريف نماييد.

 

6. تحليل داده ها بر اساس روش شناسايي صحيح و متقن،

 

در اين زمينه به نكات زير توجه نماييد:

 تحليل داده هاي جمع آوري شده ي خود را بر اساس يك روش شناسي مشخص و تعريف شده انجام دهيد.

 از خلط مباحث خودداري نماييد.

 

7. نتيجه گيري نهايي،

 

نتيجه گيري مقاله بايد مبتني بر مباحث موجود در مقاله و نه خارج از آن باشد.

 در نتيجه گيري نبايد شتاب زدگي نشان داد.

  نتيجه گيري هر تحقيق چيزي جز پاسخ به پرسش هاي اصلي آن تحقيق نمي باشد.

 

 پيش از آماده شدن مقدمات مورد نياز، اقدام به نتيجه گيري ننماييد.

 

8. مرحله ي نگارش و ويرايش

آخرين مرحله ي يك پژوهش ، مرحله ي نگارش آن مي باشد. از اين رو صورت مساله ي يك مقاله نويسی چنين مي باشد:

                        *تحقيق را انجام داده ام،

                        *   محتواي مطالب را در اختيار دارم،،

                         * حال آنرا در چه قالبي به صورت مقاله ي علمي درآورم؟

 

براي رسيدن به بهترين پاسخ، ابتدا بررسي شود كه مناسب ترين مكان چاپ مقاله ي شما در كجاست؟ چه مخاطباني را براي تحقيق خود مناسب مي دانيد؟ ضمن اينكه ممكن است كه مقاله را به سفارش مؤسسه اي علمي تهيه نماييد. همه ي نشريات علمي و نيز مؤسسات معتبر پژوهشي داراي شيوه نامه ي مخصوص به خود در جهت نگارش مقاله مي باشند. بنابراين :

 1-  بهترين شيوه منحصر در يك شيوه نبوده و به اقتضاي موضوع مقاله و محل چاپ آن شيوه هاي علمي متعددي موجود مي باشد.

 2-  بهترين شيوه ي نگارش مقاله، شيوه نامه ي فصلنامه و يا موسسه ي معتبري است كه قصد چاپ آنرا دارد.

 به طور كلي در جريان نگارش يك مقاله به موارد زير توجه نماييد:

 معمولا مقالات علمي شامل سه بخش مي باشند:

 الف ـ طليعه ي مقاله : كه شامل بيان چهار عنصر اساسي است:

                    عنوان مقاله،

 *  نام نويسنده ( و يا نويسندگان ) به همراه بيان ميزان تحصيلات،

 *  بيان چكيده مقاله، ( كه مشتمل بر خلاصه اي كلي از هدف، روش علمي و نتيجه ي نهايي تحقيق را به صورت جملات كوتاه در حداكثر 150 تا 200 واژه مي باشد. )

 *  كليد واژگان تحقيق. ( بيان واژگان مهم تحقيق كه محور مفاهيم تحقيق بر گرد آنهاست. )

 ب ـ متن اصلي مقاله: كه شامل عناصر زير مي باشد:

 *  مقدمه ( طرح مساله ) : شامل بيان مختصري از پيشينه ، اهداف،  پرسش ها و تبيين روش شناسي محقق مي باشد.

 *  لازم است تا انتخاب عناوين بخش هاي مختلف يك مقاله هماهنگ با مساله باشند.

 *  گزارش تحقيق: شامل بيان بررسي ها، اسناد، دلايل موافق و مخالف و ... مي گردد كه در طول تحقيق از سوي محقق صورت پذيرفته است.

ج ـ نتيجه گيري نهايي:

مشتمل بر بيان يافته هاي تحقيق بر مبناي مطالب موجود درمتن اصلي مقاله مي باشد.

نكاتي در زمينه ي نگارش هر چه بهتر مقاله:

 

 *    در جريان نگارش مقاله ي خود كمتر از نقل قول مستقيم استفاده نماييد.

 *   هيچگاه مطالب را بدون تامل و تحليل به همديگر ارتباط ندهيد.

 *     از آنجا كه محدوده ي نگارش و تنظيم مقالات محدود است، بكوشيد تا هر سطري از تحقيق تان در خدمت يافتن پاسخ پرسش تحقيق باشد.

 *  از به كار بردن جملاتي با مضامين و محتواي يكسان پرهيز نماييد.

 *   مقالات علمي بر اساس منطق و برهان محكم و نه تخيل و عاطفه مي باشند.

 *   در مقالات علمي به رعايت اصطلاحات علمي توجه نماييد.

 *   در استنباط و استنتاج مطالب دقيق باشيد.

 *  نگارش هر مقاله نيازمند حداقل به سه بار ويرايش از سوي نويسنده است. در زمان ويرايش به اين موارد توجه نماييد: الف ـ ساختار بياني نوشتار، ب ـ غناي محتواي مفهومي متن، ج ـ نحوه ي استنادات در متن

 9  مواردي كه منجر به موفقيت يك مقاله مي گردند، به طور خلاصه عبارتند از,

   * بديع بودن و تازگي موضوع،

   * كوشش در جهت رفع نيازهاي معرفتي جامعه،

 * استفاده از منابع دست اول،

 * دقت در نقل قول و رعايت امانت علمي،

 * رعايت وحدت رويه: نتيجه گيري مقاله، منطقي ترين پاسخ به پرسش مقاله باشد.

*  رعايت وحدت رويه: عنوان مقاله هماهنگ با پرسش هاي مطروحه در آن تنظيم گردد،

*   رعايت وحدت رويه: استفاده از روش شناسي صحيح و متناسب با موضوع مورد نظر،

*  رعايت وحدت رويه: رسم الخط نوشتار يكدست و يك نواخت باشد،

* خلاقيت در طرح پرسش هاي تحقيق،

 * پرورش كافي مفاهيم،

* روان و سليس بودن نوشتار و ويرايش مناسب مقاله

 

http://kamyarsedaghat.blogfa.com/post-100.aspx

 

 

شناخت اكوسيستم و انواع آن

 

شناخت اكوسيستم و انواع آن


چرخه زندگي و موازين زيست محيطي، مجموعه اي از تمامي كائنات را در برگرفته و آن چنان آنها را در ارتباط تنگاتنگ با يكديگر قرار داده كه ريزترين دانه خاك، ملايم ترين باد، چكيدن قطره اي آب و يا جرقه اي آتش در آن مي تواند نقش تعيين كننده داشته باشد. انسان، زمين، آسمان، اقيانوس، كوير، جنگل، تالاب و ... هر كدام چنان ضمانت كننده بقا و ادامه حيات ديگري است كه گويي از سلاله يكديگر سرشته شده اند. كوچكترين تخريب در مرحله اي از چرخه طبيعي محيط زيست چه بسا با خود عظيم ترين اختلالات را در اين سازماندهي طويل و گسترده به همراه داشته باشد. لازمه حفظ و حمايت از اين چرخه به منظور سالم زيستن و تضمين تداوم و بقاي آن، نياز به شناخت همه جانبه از محيط زيست و هر آنچه كه به آن مربوط است، دارد. در اين ميان اكوسيستم ها در طبيعت نقش بزرگي ايفا مي كنند كه در اين مقاله به تعريف و تبيين علمي آن پرداخته شده است.


 

 

اكوسيستم بستگي نزديكي با محيط زيست دارد، براي آن كه بتوان درك بهتري از محيط زيست و انواع آن داشت، آگاهي يافتن از اكوسيستم ضروري است. در ضوابط و مقررات ملي و بين المللي زيست محيطي نيز به اين نكته توجه شده است و در كنار محيط زيست از اكوسيستم نيز سخن به ميان آمده است. خاستگاه اكوسيستم دانشي بنام اكولوژي (Ecology) يا بوم شناسي است كه ابزار علمي شناخت محيط زيست طبيعي نيز محسوب مي شود
    
    تعريف اكوسيستم Ecosystem
    از آنجا كه واژه هاي علمي اصولاً داراي معاني لغوي و اصطلاحي هستند وبراي ورود به نقش موضوعات مربوط به آنها ابتدا بايد از اين معاني آگاهي پيدا كرد، بنابر اين پيش از آن كه نقش و منزلت اكوسيستم در مقررات 
    زيست محيطي مورد بررسي قرار گيرد، لازم است كه در آغاز به بررسي معاني دوگانه ياد شده پرداخت
    اكوسيستم: لغتي است كه از دو كلمه (اكو) و (سيستم) تشكيل شده و از يك صفت و يك اسم ساخته شده است. اكو (ايكوس) به معناي مسكن، خانه، محل زندگي و سيستم به معناي نظام است، پس در لغت مي توان اكوسيستم را نظام محل زندگي (اعم از جاندار و بي جان) ناميد
    اكوسيستم يك نظام اكولوژيك است و به منزله يك واحد اساسي در اكولوژي به شمار مي رود، در قالب عبارات گوناگون تعريف شده است. اكوسيستم مجموعه جان دار و غير جان دار محيط در يك ناحيه معين است كه در چرخه اي، به ساختن و مبادله مواد غذايي و انرژي مشغول هستند، به عبارت ديگر در هر ناحيه اي از طبيعت كه موجودات زنده و عوامل غير جاندار محيط در حال تعادل و تاثير متقابل بر روي يكديگر بوده و به مبادله مواد بين يكديگر مشغولند، يك نظام اكولوژيك يعني اكوسيستم وجود دارد
    
    انواع اكوسيستم
    درباره اكوسيستم، طبقه بندي هاي گوناگوني از سوي متخصصين به ويژه دانشمندان علوم زيستي و بيولوژي ارائه و براي آن انواع مختلفي ترسيم شده است. به برخي از اين موارد به طور خلاصه اشاره مي شود
    اكوسيستم خشكيكه در بسياري از موارد به آن »بيومز« Biomes نيز گفته مي شود. اين نوع از اكوسيستم خود نيز داراي شاخه هاي مختلفي است، مانند اكوسيستم جنگل، اكوسيستم مرتع، اكوسيستم كوير، بيابان، حيات وحش و مانند آن.
     اكوسيستم دريايي: اين نوع از اكوسيستم نيز داراي شاخه هاي فرعي متعدد است. از جمله اين شاخه ها مي توان از اكوسيستم آب هاي شيرين، اكوسيستم درياها، درياچه ها، مرداب ها، باتلاق ها و مانند آن نام برد
    اكوسيستم هاي بزرگ و اكوسيستم هاي كوچك بر حسب سطح گستره اكوسيستم طبقه بندي مي شوند
    اكوسيستم هاي بزرگ مانند اقيانوس ها، جنگل ها، كويرهاي بزرگ، و اكوسيستم هاي كوچك مانند قسمتي از يك كوير يا جنگل و يا يك استخر، يك مزرعه و يا يك گل خانه هستند
     اكوسيستم هاي باز و بسته كه بر مبناي شكل ظاهري، اعمال و مانند آنها طبقه بندي مي شوند
    اكوسيستم هاي طبيعي از نظر وضعيتي كه دارند ممكن است برهم خورده يا برهم نخورده باشند. به آن بخش از سيستم طبيعي كه بشر با استفاده و برخورداري از وسايل يا فن آوري در آن تصرف كرده و شكل آن را تغيير داده، اكو سيستم هاي برهم خورده گفته مي شود. حتي اقداماتي مانند رفت و آمد، لگدمال كردن، ريختن زباله و مانند آنها نيز سبب به وجود آمدن اين گونه از اكوسيستم هاست
    
    آلودگي و اثرات اكولوژيكي
    از نظر تاريخي، تخريب مستقيم زمينه هاي فيزيكي و سيستم هاي بيولوژيكي همراه با آن، بيشترين عوامل تغييرات زيست محيطي بوده اند. با اين حال با انقلاب صنعتي و تكنولوژيكي در مقياس وسيع، انسان مقادير زيادي انرژي و مواد را مصرف كرده و به محيط زيست جاري مي كند. مواد استخراجي، تصفيه شده و پس از تبديل به محصولات مصنوعي در هوا، آب و زمين رها مي شود. بسياري از اين محصولات فرعي و يا مواد زايد بي نهايت سمي است و در شرايطي كه احتياط هاي لازم و كافي در مورد آنها اعمال نشود، مي توانند اثرات مخربي بر محيط زيست وارد آورند
    ظرفيت اكوسيستم در حل مواد زايد بستگي به مشخصات اكو سيستم و ماهيت و غلظت آن مواد دارد. محيط هاي زيستي گرم و مرطوب معمولاً بيشترين ظرفيت را در تبديل مواد دارند و پراكندگي انرژي مواد (آلي و غير آلي) در آنها متفاوت و سريع است. مناطق سرد و خشك كمترين ظرفيت را از اين نظر دارند
    مواد تجزيه پذير يا غير سمي (آلي و غير آلي) به شرط اينكه ميزان ورودي آنها از حد تجزيه پذيري و پراكندگي فراتر نرود در محيط زيست طبيعي تجزيه مي شوند. اما در مورد مواد تجزيه ناپذير (همچون فلزات و عناصر كمياب، آفت كش ها و مواد راديواكتيو) به علت اين كه اين مواد يا تجزينه نمي شوند و يا به آهستگي توسط فرآيندهاي طبيعي قابل تجزيه هستند، در طول زمان انباشته مي شوند. علاوه بر اين در بيشتر مواقع اين مواد با ساير مواد شيميايي موجود در محيط زيست تركيب شده و تركيبات سمي و خطرناك تري را ايجاد مي كنند.
     

منبع http://www.naftepars.ir/official/2961/view.asp?ID=138656

سوال پیش

http://www.uplod.ir/download.php?file=320862

http://www.uplod.ir/download.php?file=203614

سوال مطالعات

http://www.uplod.ir/download.php?file=441071  

http://www.uplod.ir/download.php?file=461182

http://www.uplod.ir/download.php?file=405212

http://www.uplod.ir/download.php?file=224060

سوال جامعه 2

http://www.uplod.ir/download.php?file=98999

http://www.uplod.ir/download.php?file=518311

http://www.uplod.ir/download.php?file=255066

http://www.uplod.ir/download.php?file=512146

سوال جامعه1

http://www.uplod.ir/download.php?file=998413    

http://www.uplod.ir/download.php?file=74006

توصیه هایی به آنها که دوست دارند برنامه نویسی یاد بگیرند


ادامه نوشته

نمونه سوال جامعه شناسی 1


ادامه نوشته

نمونه سوال جامعه شناسی 1

ادامه نوشته

تفاوت جایگاه معلّم با دیگر حرفه ها


ادامه نوشته

سواد داری؟

 قاضی از متهم پرسید سواد داری؟ جواب داد سواد نوشتن دارم ولی سواد خواندن ندارم! قاضی با تعجب یک تکه کاغذ به او داد و گفت چند جمله بنویس و متهم چند خط کج و کوله کشید و به دست قاضی داد. قاضی با تعجب نگاه کرد و ورقه را دست متهم داده و گفت؛ خودت بخوان ببینم چی نوشته ای؟ و متهم جواب داد؛ آقای قاضی! عرض کردم که من فقط سواد نوشتن دارم، سواد خواندن ندارم! 

طرح درس

ادامه نوشته